مطالب آزاد

مطالب آزاد برای عموم مردم

  • ۰
  • ۰

نحوه تولید تختال ها چگونه است؟

 

اسلب محصول میانی فولاد است که در ساخت فولاد استفاده می شود و نام دیگر آن تختال می باشد. 

برای تولید اسلب از معادن سنگ آهن استخراج می شود که این محصول استخراج شده دارای درصد خلوص پایینی است و باید احیا شود. این آن به دو شکل انجام می شود: 

•از طریق ریخته گری اسلب  (روش مستقیم)

•از طریق نورد گرم (غیرمستقیم)

●تولید اسلب از طریق ریخته گری:

در این روش احیا در کوره با گاز طبیعی انجام می شود. کوره از طریق حرارت قوس های الکتریکی، گرما می گیرد. 

در این روش ابتدا آهن های فرسوده را در کوره می ریزند و بعد مواد مانند کک،آهک،بنتونیت و غیره را به کوره اضافه می کنند و حرارت می دهند تا به شکل مذاب درآید و بعد از شکل گرفتن حالت مذاب،ترکیب شیمیایی آن را بررسی می کنند تا ترکیب شیمیایی مورد نظر بدست آمده باشد.

بعد از آن ناخالصی ها را جدا می‌کنند و مواد مذاب را با استفاده از پاتیل های حمل کنندهِ مواد مذاب، به داخل ظرفی به نام تاندیش می ریزند و آن را روی غلتک قرار می دهند و به شکل مستطیلی در می آورند و در آخر روی آن آب خنک می ریزند.

●روش غیر مستقیم به دلیل هزینه بالایی که دارد مورد استفاده قرار نمی گیرد زیرا برق زیادی را مصرف می کند و معایب زیادی دارد. دو مشکل که باعث حذف شدن این روش شده اند عبارت اند از:

۱. کوره القایی اکسیژن داخلی را کنترل نمی کند و باعث اکسید شدن فروآلیاژ می شود.

۲. کوره القایی فسفر زدایی و گوگرد زدایی می شود.

اسلب به عنوان ماده اولیه برای ساخت ورقه های فولادی و صفحه های فلزی و غیره به کار می رود.

برای اسلب ها ابعاد مشخصی وجود دارد و در ابعاد مختلفی تولید می شوند. عرض آنها بین ۶۵۰ الی ۲۰۰۰ میلی متر است. و ضخامت آن بین ۲۰۰ الی ۲۵۰ سانتی متر با طول متغیر ۴ الی ۱۲ متر می باشد.

بیشترین فروش اسلب در عرض ۱۲۵۰ و طول ۱۲ متر می باشد که بیشترین تقاضا را در بازار های فروش دارد. 

سه روش برای تولید اسلب یا تختال وجود دارد که عبارت اند از:

روش کوره بلند، روش کوره الکتریکی، روش کوره القایی

روش اول بیشتر انجام می شود و روش های دیگه به علت معایب و سختی زیاد حذف شده اند.

اسلب مورد نیاز بازار های داخلی امروز از کارخانه های داخلی و تولید داخل  تامین می شوند. با توجه به کیفیت خوبی که دارند و پیروی از استاندارد های جهانی، به کشور های آسیایی صادر می شود. با وجود کارخانه های مدرن اروپایی صادرات اسلب از ایران انجام می شود که نشان دهنده کیفیت بالای آن می باشد.

این محصول فولادی در ورقه های فولادی،میلگرد، لوله و تیرآهن و غیره کاربرد دارد. همچنین در صنعت ماشین سازی نیز به کار می رود. همچنین این محصول جهت استفاده به عنوان ماده اولیه برای تولید محصولات نورد تخت از جمله کویل و ورق نورد گرم کاربرد دارد.

معمولا اسلب های ساخته شده به شکل مستطیلی است که زمان هایی که به شکل نازک تولید می شود ممکن است در هنگام برش با مشکل مواجه شوند که باید از دستگاه های پیشرفته استفاده کنند.

از دیگر کاربرد تختال می توان به استفاده از آن در ساخت کویل و ورق های فولادی اشاره کرد.

قیمت اسلب به  فرم ظاهری،ابعاد و ضخامت آن بستگی دارد. ضخامت های کمتر در زمان کمتری تولید می شوند و سرعت تولید بالاتری دارد به همین جهت قیمت مناسب تری نیز دارد.

همچنین کیفیت محصول تولید شده و درصد خلوص آن در قیمت تاثیر بسزایی دارد‌.

با وجود کارخانه های مختلف تولیدی در ایران، کارخانه ای که محصولی با کیفیت و استاندارد را تولید می کند و در محصولات خود تمام استاندارد های جهانی را رعایت کرده، فروش بیشتری دارد.

برای خرید بهتر است با کارشناسان فروش در این زمینه گفت و گو داشته باشید و بعد از اطمینان از کیفیت و قیمت می توانید نسبت به خرید اقدام کنید.

  • ۰۲/۰۳/۲۳
  • ehsan Zamani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی